Theehuis Selwerderhof Boek Overig

Theehuis Selwerderhof

In 2002 opperde uitvaartverzorgster Nellian Dijkema het plan om de kleine aula te gebruiken als koffie- en theehuis. 'Een bakje troost' voor de bezoekers van de begraafplaats.
De gemeente Groningen stond positief ten opzichte van dit plan en heeft het gebouw gebruiksklaar gemaakt. De gemeente wil geen bemoeienis hebben met invulling en exploitatie.
De exploitatie wilde de gemeente in handen geven van een rechtspersoon waarmee een gebruikersovereenkomst gesloten zou kunnen worden.
Na het onderzoeken van diverse mogelijkheden is hiervoor Stichting Accolade in het leven geroepen.

Het bestuur van de stichting heeft de eeste zeven jaar het reilen en zeilen van het Theehuis Selwerderhof begeleid, zodat er vanuit de vrijwilligers een coördinerend team (het C-team) gevormd kon worden. Dank zij dit team kon het bestuur na die jaren gelijdelijk aan meer op afstand blijven, waarbij 1 bestuurslid intensiever contacten onderhoud met het team.

Naast het werken in het theehuis zijn er vrijwilligers met specifieke taken: een kunstcommissie die zorgt voor regelmatige wisseling van exposities, 'bloemenmeisjes' (en soms jongens) die zorgen voor de bloemen in het theehuis, mensen die de kinderhoek en de boekentafel actueel houden etc.
Andere gebieden worden door het C-team verzorgd: roosters maken, horeca, website, in- en verkoop, penningmeester, aannemen en begeleiden van nieuwe vrijwilligers en ga zo maar door. Meer informatie is te vinden op de site van het theehuis.

theehuis in de sneeuw

gastenboek